2020. már 10.

2020 lehet a közösségi média csúcspontja

írta: petrapenovac
2020 lehet a közösségi média csúcspontja

network-3537401_1280.jpgNagy eséllyel idén mondhatjuk utoljára, hogy a Föld lakosságának a fele még nincs jelen a közösségi médiában. A Hootsuite készített egy igen részletes elemzést a témával kapcsolatban, íme a legérdekesebb pontok:

  • 5,2 milliárd embernek van telefonja
  • 4,5 milliárd rendelkezik internetkapcsolattal
  • 3,8 milliárd az aktív közösségi média felhasználók száma

Ez a 3,8 milliárd pedig a bolygó népességének 49%-a, és ez az érték 9%-kal nőtt az előző évhez képest. Ez alapján igen valószínű, hogy még ebben az évben átlépjük a bűvös 50%-ot és a globális népesség fele jelen lesz a közösségi oldalakon. Az pedig nézőpont kérdése, hogy ezt inkább ijesztőnek vagy nagyszerűnek tekintjük.

De vajon az általános növekedésen felül mi az, ami még változik? Simon Kemp, az említett elemzés szerzője szerint az egyik ilyen tényező nem más, mint maguk az eszközök és alkalmazások használata. Az újabb és újabb platformok népszerűsége egyre inkább növekszik és például a fejlődő országokban, valamint a keleti államokban rohamos nő a hang alapú alkalmazások felhasználóköre. Ez egyaránt jelenti például az okos hangszórók (Amazon Echo, Google Home) használatát, illetve a mobileszközök hangvezérlését is (Siri). Az elemző azt is kiemelte, hogy a kép alapú keresésnek is egyre nő a népszerűsége.960x0_1.jpg

A közösségi média terén a különböző felületek használatának növekedése felülmúlja a népességgyarapodást, majdnem 9 az 1-hez arányban. A teljes népesség 82 millió fővel nőtt (valamivel több, mint 1%-kal), az aktív közösségi média-használók száma pedig 321 millióval (9,2%-kal). Érdekesség, hogy a közösségi média felhasználók arányának tekintetében Kelet-Ázsia a legkiemelkedőbb régió, főleg Kínának és a WeChat-nek köszönhetően: a népesség 71%-a aktív a közösségi platformokon. Észak-Amerikában ez az arány csak 69%, míg ezekkel összehasonlítva Nyugat-Európában egész alacsony, mindössze 54%. És vajon Közép-Afrikában? Csupán a népesség 6%-a aktív a különböző felületeken. Internethasználat körében pedig Észak-Európa emelkedik ki, ahol a lakosság 95%-a használja a világhálót, ezt követi Közép-Amerika 66%-kal, majd Dél-Ázsia 48%-kal, végül pedig Közép-Afrika 22%-kal. 

960x0.jpgÉs vajon az a 49%, aki használja a közösségi médiát, hol tölti az idejét? Valószínűleg nem meglepő a válasz: a Facebook messze a legnépszerűbb platform, 2,4 milliárd aktív felhasználóval havonta. Ezt a YouTube követi, 2 milliárd látógatóval. A WhatsApp, amely szintén a Facebook tulajdona, 1,6 milliárd felhasználót köt le, a Facebook Messenger padig 1,3 milliárdot. Ez a szám a kínai WeChat esetében 1,1 milliárd, az Instagram-ot pedig ugyanennyi idő alatt 1 milliárdan látogatják. Az adatok alapján a Facebook domináns pozíciója egészen bebiztosítottnak tűnik.

Kemp azt a fontos elemet is kiemelte, hogy a legtöbben több közösségi oldalt és üzenetküldő alkalmazást is használunk egyszerre, mivel mindegyikhez egy kicsit más közösség tartozik. Az appok nagy része egyre „közösségibbé” kezd válni, például már a Google Maps-en is találhatók közösségi elemek. Valószínűleg az sem új és meghökkentő információ, hogy a digitális platformokon töltött idő is rohamosan növekszik, akadnak országok, ahol a napi átlag 10 óra. Kemp a globális átlagot is megemlíti: 6 óra és 42-43 perc. A skála egyik végén Japán helyezkedik el a napi 4-5 órával, vele szemben pedig a Fülöp-szigetek áll közel 10 órával.

Az átlagidő akár meg is duplázódhat, amihez az is hozzájárulhat, hogy sokaknak a kikapcsolódást is valamilyen online szolgáltatás nyújtja, például sokan film- és sorozatnézés közben is végiggörgetik a Facebook-ot, Instagram-ot vagy éppen a Twitter-t. Érdekesség a Twitter-ről: kétszer annyian használják a platformot, mint ahányan regisztráltak rá, a Hootsuite információi alapján. Tehát valójában sokkal nagyobb közönsége van, mint amennyi első ránézésre tűnik.social-media-1405601_1280.png

Természetesen minden közösségi platform különböző és az emberek eltérő megfontolások alapján választják ki, hogy melyek azok, amelyeket aktívan használnak. A legnépszerűbb felületek egy lehetséges osztályozása:

  • Facebook: az ismerőseid közössége
  • Instagram: a közösségi média Hollywood-ja
  • Twitter: ahol arról értesülhetsz, hogy jelenleg éppen mi történik
  • LinkedIn: az üzleti tartalmak és egy ütős önéletrajz helye
  • SnapChat: ahol a legközelebbi barátaiddal léphetsz kapcsolatba
  • YouTube: a szórakoztató központ

És természetesen ezektől eltérhet a toplista a világ minden pontján, ezek az oldalak jellemzően a nyugati országokban felkapottak, Kínában, Indiában és Oroszországban rengeteg más közösségi oldal is népszerűségnek örvend. 

A Hootsuite által felvázolt növekedési tendenciákat alapul véve esélyes, hogy jövőre már a Föld népességének több mint felét láthatjuk a közösségi médiában, azaz körülbelül 4 milliárd felhasználót. A kérdés csak az, ez pontosan mit is változtat majd meg és hogy vajon jó, vagy rossz irányba.

Ha kíváncsi vagy minden részletre az előrejelzéssel kapcsolatban, tekintsd meg az alábbi videót:

 

Forrás, képek forrása: https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2020/02/18/why-2020-is-a-critical-global-tipping-point-for-social-media/#70b4ad6e2fa5

Szólj hozzá

kutatás elemzés 2020