2020. jún 24.

A közösségi média megtérülése – ROI számítások

írta: petrapenovac
A közösségi média megtérülése – ROI számítások

numbers-money-calculating-calculation.jpgAz ROI (Return on Investment, a befektetés megtérülése) témájáról általánosságban már írtunk korábban, most ennél kicsit részletesebben is bemutatjuk, fókuszban a közösségi média marketinggel. Az ROI az egyik legfontosabb KPI (Key Performance Indicator, fő teljesítménymutató), így aki méréseket szeretne végezni, annak mindenképp ismernie kell ezt is. Korábbi cikkünkben is kiemeltük már, hogy az ROI igen összetett mutató, hiszen a költségek és a bevételek oldalán is több tényező van, amit számításba kell venni – minden, ami az adott kampány pénzügyeibe tartozik.

Marketing ROI

A marketing ROI-t (MROI) a következő módon számolhatjuk ki:

(a marketing tevékenység által nyert pénzügyi összeg – a marketing befektetés pénzügyi értéke) / a marketing befektetés pénzügyi értéke 

MROI-t alapvetően a nyereség növelésével vagy a marketing kiadások csökkentésével lehet növelni.

ROAS

Marketing szempontból szintén kiemelt fontosságú a ROAS (Return on Ad Spend, a hirdetések megtérülése) is, amelyet a kattintásonkénti profit, illetve költség segítségével lehet mérni.

Számítása:

(kattintásonkénti nyereség – kattintásonkénti költség) / kattintásonkénti költség

Hasonlóan az ROI értékéhez, az ROAS is százalékos formában értelmezendő.

Tartalommarketing ROI

pexels-photo-1542252.jpegA tartalommarketing ROI arra irányul, hogy mekkora nyereséget érsz el tartalommarketinggel, összehasonlítva azzal, hogy mekkora összeget is fordítasz ezen tartalmak elkészítésére és terjesztésére. Tehát itt is több tényezőt kell számításba venni: a tartalomgyártás költségét és a terjesztés költségét is. 

Szerencsés esetben a megtérülés közvetlenül köthető a kattintáshoz is, például ha a vásárló rákattint egy bejegyzésedben elhelyezett webshop-linkre, majd vásárol. Ha azonban például Google-ön keresztül jut az oldaladra, de esetleg más honlapokon is körülnéz és később visszatér a Te webshopodba, akkor már követés szempontjából nem lehet direkt módon összekapcsolni a kettőt. Természetesen ezeket is nyomon lehet követni, például a Google Analytics segítségével.

Közösségi média marketing ROI

A közösségi médiában sokszor igazi kihívás mérni az ROI-t, hiszen itt a klasszikus „mérőszámok” (például kedvelések) igazából nem járulnak hozzá a nyereséghez. A Google Analytics egyébként ebben is segít, hiszen külön felület található benne „Social” elnevezéssel, ami a közösségi média oldalakhoz fűződő tevékenységeket mutatja. A közösségi média esetében is igaz, hogy minden költséget figyelni kell az ROI esetén, ami az adott kampányhoz kapcsolódik.

Az ROI mérése nem egyszerű, hiszen láthatjuk, hogy valójában nem is csak egy mutatóról van szó. Elkülöníthetünk közösségi médiára, hirdetésekre, tartalommarketingre számított ROI-t, de egy pont mindig közös: az adott kampányhoz kapcsolódó összes költséget és bevételt fel kell használni az egyenletben.

Forrás: https://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/acquisition-marketing-roi-calculation-essentials/

Szólj hozzá

hirdetés mérés roi roas