2020. nov 05.

Láss tisztán az influencerek kapcsán!

írta: Sáringer Viktória
Láss tisztán az influencerek kapcsán!

pexels-sound-on-3761018.jpgAz utóbbi időszakban egyre gyakrabban hallhatjuk azt a szót, hogy influencer, azonban nem biztos, hogy pontosan tudjuk, mit jelent, kit takar a fogalom. Egyesek amolyan negatív jelzőként emlegetik gúnyosan az influencereket, míg mások helytelenül aggatják rá ezt a megnevezést személyekre. Most tisztázzuk a kérdéseket és megvizsgáljuk, kik is az influencerek, mi kell ahhoz, hogy valaki azzá váljon, kik a legnépszerűbbek a világon ebben a tekintetben és mi alapján lehet pénzt keresni influencerként.

Először is a sokat hallott szó: influencer

Egyesek magyarosítva, influenszernek írják, így már ezen a módon is találkozhattál vele, azonban, ha már ragaszkodunk anyanyelvünkhöz, akkor inkább válasszuk a véleményvezér szót szinonimaként. Ugyanis ez nagyon szépen leírja, mit is takar az influencer szó: az erőt, hogy egy személy véleményével befolyásolni tudja mások döntéseit, vásárlási szokásait. És hogy miért képes befolyásolni minket valaki? Ennek több oka is lehet, például személyisége, tudása, pozíciója vagy kapcsolatai. A véleményvezérek épp ezért olyan fontosak marketingszempontból. Mert a szájreklámnál és ismerősök ajánlásánál nincs nagyobb lökés, ami a vásárlás felé billent minket, vagy legalábbis adott képet alakít ki bennünk egy márkáról, termékről. Ez a kialakult kép pedig a későbbiekben befolyásolhatja döntéseinket, vásárlást eredményezhet.

Az influencer jelentős követőbázisra tesz szert, akik aktívan érdeklődnek iránta. A követők gyűlhetnek többféle okból is: beszélhetünk korábbi médiaszereplésről, valamilyen elért teljesítményről (például sport), csupán szimpátiáról (hasonló, mint mi vagy olyanokká szeretnénk válni, mint ő) vagy mondjuk arról, hogy tetszenek tartalmai, mert tudást ad át, vicces, satöbbi. Az aktív érdeklődés pedig pont a követés okánál keresendő.

Nézzünk egy példát!

pexels-andrea-piacquadio-3775135.jpgSzeretnél belevágni az egészséges életmódba és ezért érdekel az egészséges receptek, a fitness világa. Rátalálsz az Instagramon egy influencerre, aki edzős tippeket, diétás recepteket oszt meg rendszeresen követőivel. Már ez is elég ahhoz, hogy bekövesd, amennyiben tetszenek a képek, jók a leírások és esetleg még a személyiségével is szimpatizálsz. És máris megvan az érdeklődésed kulcsa: aktívan fogod figyelni profilját, mert folyton újabb tippekkel, tanácsokkal, receptekkel lát el, amik segítenek elérni célodat, amik hasznosak a mindennapjaid során.

Tegyük fel, hogy ő ajánl különböző fehérjeporokat edzés utánra vagy adott márkájú edzős ruhákat. Mivel már kipróbáltad a receptjeit, hasznosítottad az edzési tippjeit, megbízol benne, mivel ő ért ehhez, jártas a témában, tudja, melyik a megfelelő étrendkiegészítő és meg is veszed, amit ajánl. Talán még kuponkódot is kapsz az influencertől, aminek örülsz, mert kedvezményt kapsz és ő is örül, mert kap egy kis bevételt a cégtől és/vagy a cég is elégedett lesz a közös munkával, mert vásárolnak az emberek, akik a véleményvezér profiljáról jöttek. És ezzel nincs is gond, ez egy teljesen jól működő rendszer, ahol az influencer marketing remekül működött és mindkét fél többé-kevésbé jól járt. Te tartalmat és tudást kaptál, az influencer bevételt a reklámért.

Negatív konnotáció

Napjainkban a probléma ott kezdődik, hogy sokszor nem ilyen egyszerű az influencer marketing képlete, ahogy leírtuk, hanem sokkal több reklámmal, sok esetben hiteltelen ajánlásokkal próbálnak még nagyobb bevételre szert tenni a véleményvezérek. És ha csak néhány ilyen személy van, az könnyen ront az egész megítélésén, általánosításhoz vezethet.

Az influencer befolyását, fontosságát és értékét sok esetben a követőszámban határozzák meg a személyiség, az átadott tudás, a tartalmak minősége helyett. Persze nem minden influencer vetélytársa a másiknak, hiszen rengeteg különböző terület létezik, míg például egyikük gasztro témában, másikuk beauty témában aktív, harmadikuk pedig fitness tartalmakat gyárt. És számtalan véleményvezér van, aki szívesen dolgozik együtt más influencerekkel ahelyett, hogy konkurenciaként tekintene rájuk.

Pontosan mit csinálnak az influencerek?

pexels-bongkarn-thanyakij-3734640.jpgA legtöbben erre a kérdésre rávágnák, hogy semmit, csak képeket posztolnak a netre. Azonban az influencerek munkája jóval összetettebb az online "lógásnál", a szelfizésnél. Egyfelől a releváns, aktív és valódi követőbázis kiépítése nagyon kemény munka, de szintén nem egyszerű megtartani a követőket, fenntartani az érdeklődést. Másfelől a cégekkel való együttműködések is kihívást jelenthetnek, hiszen itt két üzleti partner egyezkedéséről és egy közös munkáról van szó, beszéljünk akár egyetlen posztról, akár egy hosszabbtávú, komplexebb kampányról.

A tartalomgyártás pedig innentől többrétű feladat: meg kell felelnie a követők igényeinek, a márka elvárásainak, miközben meg kell őriznie a véleményvezér hitelességét, hangvitelét és persze az sem utolsó, hogy illeszkedjen az arculatba. A jó minőségű tartalom elkészítése pedig bizony idő: az előkészületek, hogy fotózhatóvá váljon a tartalom, a beállítások, a fotók, a megfelelő kép kiválasztása, az utómunkák. Ugyanígy a videók esetében is tanácsos egy előre megírt vázlatot követni, hogy ne nagyon térjünk el a tárgytól, ezenkívül számít a megfelelően beállított kamera, fények, mikrofon és az utólagos vágás, szerkesztés, feltöltés.

No és akkor persze mit csinálnak még az influencerek: tartják a kapcsolatot követőikkel. Úgy nem lehet egy bizalomra alapuló, stabil brandet kiépíteni, ha csak kiteszi valaki a reklámokat meg a fotókat és nem törődik a követőbázisával. Ráadásul az érdeklődés fenntartásához, az interakció kiváltásához sem utolsó, hogy reagálni kell a véleményekre, építő kritikákra. Van lehetőség a kommenteknél kapcsolatot teremteni a követőkkel, a Sztoriban kérdésmatricák vagy szavazások segítségével, a megjelölt posztokra reagálni vagy a privát üzeneteket figyelni.

Mi kell ahhoz, hogy valaki influencerré váljon?

Igazából azt mondhatjuk, hogy semmi és mégis sok minden. Mert nem feltétlen kell kiemelkedő tudásúnak lenni, sokszor elég a kreatív tartalom, de néhol még ennyi sem kell, mert vannak, akiket csupán kinézetükért követnek. Követők viszont kellenek, enélkül nem válhat valaki jó influencerré, ugyanis mégis kinek próbálna termékeket hirdetni, ha alig páran látják a bejegyzéseket? A legnagyobb véleményvezérek követőbázisa meghaladja a milliós nagyságrendet is, átlagosan olyan 40 ezer követőnél már lehet kapni megkereséseket cégektől, de sok mikro-influencer is létezik, akik akár 10 ezer követővel is reklámoznak.

Kik a legkövetettebb influenerek?

Egy kis érdekességként megmutatjuk, hogy kik az Instagram legkövetettebb véleményvezérei. Közülük a legtöbben más szférában váltak ismertté és az influencerré válás automatikusan következett a korábbi eredményekből, megjelenésekből.
Cristiano Ronaldo (241 millió)
Ariana Grande (204 millió)
Kylie Jenner (198 millió követő)
Selena Gomez (194 millió)
Kim Kardashian West (190 millió)
Leo Messi (168 millió)
Beyonce (155 millió)
Kendall Jenner (140 millió)
Taylor Swift (140 millió)

Mi alapján fizetnek egy influencert?

pexels-alexander-mils-2068975.jpgEz sokban függ attól, hogy milyen platformokon aktív a véleményvezér. A leggyakoribb fizetési eszközök között van például:

  • a kódok, a személyes linkek formátuma, amikor vásárlásonként jutalékot kap az influencer,
  • a szponzorált posztok, legyen szó Instagram képekről, IGTV videókról, YouTube-tartalmakról,
  • kurzusok, oktatások, E-book-ok,
  • márka nagykövetség, képviselet,
  • feliratkozások extra tartalmakért, valamilyen plusz dologért (YouTube feliratkozás, Patreon, Twitch Partner Program)
  • reklámbevételek, nézettségi idő (YouTube)
  • részvétel reklámokban, fotózásokon, műsorokban, médiamegjelenések,
  • márkákkal létrehozott közös termékek vagy saját termékek (merchandise, saját brand).

Az influenerek fizetnek a követőkért?

Ez egy fontos kérdés, ugyanis sokan igenis vásárolnak követőket. Mert ahogy korábban írtuk, sok cég számára a követőszám a releváns, amikor együttműködésről döntenek és nem az elérés, interakció, a követőbázis valódisága és aktivitása. Viszont egy ilyen közös munka nem éri meg a cégnek, mert hiába van valakinek 100.000 követője, ha annak jórésze vásárolt vagy nyereményjátékkal szerzett, inaktív és érdektelen követő. Mert a poszt elérése alacsony lesz, kevesen fognak átkattintani és nem sok valós vásárlás történik majd.

A hitelességet nagyban rontják a vásárolt követők, főleg, mivel könnyű kiszúrni őket a legtöbb esetben még egy laikus számára is. Az "olcsó húsnak híg a leve" mondás itt is érvényesül, ugyanis a legolcsóbb vásárolt követők általában a legfeltűnőbbek: még a felhasználónevük sem magyar, profilképük sincs, sok profilt követnek, de őket senki sem, és feltöltött tartalmuk sincs. A drágább, jobban rejtőzködő vásárolt profilokat nehezebb kiszúrni, de egy-kér program segítségünkre lehet, hogy kiszűrjük, ha valótlan adatokkal igyekszik megtéveszteni minket egy influencer.

A követőszerzésre még a kikövet-bekövet módszer alkalmas, amihez rengeteg cég és ügynökség forgalmaz szoftveres megoldást, amikoris nem Neked magadnak kell elvégezni a munkát, hanem a rendszer automatikusan bekövet profilokat, akár kommentel a képeik alá vagy küld egy üzenetet, majd megadott idő után kiköveti. Így sokan lesznek, akik rákattintanak a profilra és jópáran el is kezdenek majd követni, ha tetszik nekik a tartalmad. Azonban a felhasználók nagyrésze már átlát ezen, hiszen elég hihetetlen, amikor egy 51 követővel rendelkező édesanyát, aki alig használja az instát, egymás után „bekövet” pár ismert személyiség. Főleg, hogy sokszor a tartalmunk szempontjából teljesen értelmetlen, generált kommentek érkeznek ezekről a profilokról.

 

Forrás: https://influencermarketinghub.com/what-is-an-influencer/

Szólj hozzá

youtube pénzszerzés véleményvezér instagram influencer Instagram