Hatékony-e a közösségi média a társadalmi összefogások esetén?
Jelenlegi blogbejegyzésünkben egy új esetet hoztunk nektek, amely a közösségi média platformok társadalmi megmozdulások során betöltött szerepét taglalja.
A korábbi, Green Movementről és a My Stealthy Freedomról szóló blogbejegyzéseink arról tanúskodtak, hogy a közösségi média megfelelő használata nagyban segítheti a különböző társadalmi ügyeket, összefogásokat. Ezzel szemben jelenlegi bejegyzésünkben egy olyan esetet fogunk bemutatni nektek, amely megcáfolja a social media társadalmi ügyekben való elengedhetetlen szerepét.
Occupy Wall Street mozgalom
Az Occupy Wall Street (OWS) – magyarul Foglaljuk el a Wall Streetet! – mozgalom 2011. szeptemberében indult el New York városából. Azonban nem állt meg itt, nemsokára az Egyesült Államokból több, mint 100, világszerte pedig 1500-at is meghaladó város csatlakozott a mozgalomhoz. A tüntetők leginkább a nagyvállalatok hatalma és kapzsisága ellen léptek fel a megmozdulások során. A mozgalom jellegzetessége, hogy nem volt hivatalos vezetője, s a résztvevők ezt gyakran hangsúlyozták is a „Nincs vezetőnk!” mondat skandálásával.
Az OWS megjelenése a közösségi médiában
Az ’Occupy Wall Street’ mozgalom jelentősen képviseltette magát szinte minden közösségi média platformon. Az ország legjelentősebb városaiban mind megjelentek a mozgalom Facebook oldalai. Twitteren az #OWS hashtagekkel találkozhattak az internetezők, és számtalan videó került fel Youtubera, Vimeora és Lifestreamre is.
Bár szinte az összes népszerű közösségi média platformon jelen voltak, de különösen nagy népszerűsége nem lett ezeknek az oldalaknak. Facebookon jelenleg 730 ezren, Twitteren csupán 190 ezren követik a mozgalom oldalait. A közösségi média oldalaikat azóta sem hanyagolják – Facebookon az elmúlt 24 órában is tettek közzé bejegyzést, míg Twitter oldalukat ennél viszonylag ritkábban frissítik.
A közösségi média platformok hatása a mozgalomra
Annak ellenére, hogy látszólag erős támogatást nyújtottak a közösségi média felületek az OWS mozgalomnak, mégis számos tanulmány bizonyítja azt, hogy a közösségi média befolyása nem feltétlenül szükséges az efféle tiltakozó megmozdulásokhoz és forradalmakhoz.
Az Occupy Wall Street esete is azt mutatja, hogy az aktivisták közötti szemtől szembeni, személyes interakciók voltak döntőek a mozgalom lefolyása során. Az OWS során az internet egy igen jelentős szerepet töltött be a kommunikációt tekintve, azonban a legelengedhetetlenebb szerepe a médiumok közül nem a közösségi média platformoknak voltak, hanem a régebbi online médiának, tehát az e-maileknek és weboldalaknak, amelyek sokkal nagyobb szerepet töltöttek be a megmozdulás során, mint a YouTube, a blogok, a Twitter vagy a Tumblr.
Az Occupy Wall Street esete tehát a korábbiak során tapasztalt, a közösségi média társadalmi események során való fontosságával kapcsolatos következtetéseket megcáfolja. Arra világít rá, hogy nem lehetünk elfogultak a közösségi média felületekkel szemben, nem bízhatunk vakon bennük, hiszen az Occupy esetében lényegesen nagyobb szerepet töltöttek be a tiltakozások során a szemtől szembeni, személyesen lefolytatott kommunikációs formák és a régebbi online média platformok.
Források:
- https://www.origo.hu/nagyvilag/20111020-occupy-wall-street-a-foglaljuk-el-a-wall-streetet.html
- https://blogs.fu-berlin.de/mediaanthro/student-presentations/role-of-social-media-in-social-movements-egyptian-revolution-and-occupy-wall-street/