2021. jún 10.

Erre figyelj, mielőtt együttműködsz egy influencerrel!

írta: Sáringer Viktória
Erre figyelj, mielőtt együttműködsz egy influencerrel!

laura-chouette-laiicscfqlu-unsplash.jpgAz influencerekkel való együttműködés az új közönségek elérésének és a termékeladás növelésének az egyik legjobb módja lehet. Viszont az nem mindegy, hogy milyen véleményvezérrel működünk együtt. Hiszen, ha nem megfelelően választunk, akkor a partneri viszony többet árthat jóhírünknek, megítélésünknek, mint amennyit segít. Most néhány kiindulóponttal segítünk, miket érdemes megvizsgálni, mielőtt belevágunk a közös munkába.

1. Az influencer illik termékünkhöz, szolgáltatásunkhoz, márkánkhoz?

Fontos, hogy olyan véleményvezért válasszunk, akinek értékrendje passzol márkánkhoz. Ha nehezen látod a kapcsolatot, akkor a felhasználók is megkérdőjelezik majd a közös munkát. A vásárlók rendkívül érzékenyek a szponzorált posztokra, így nagyon rossz fényt vet ránk, ha az együttműködés erőltetettnek és természetellenesnek tűnik.

2. Nem mindegy a főprofil

A legjobb együttműködések azok, amikor az influencer feltűnés nélkül, a megszokott tartalmai közé be tudja illeszteni a hirdetést, szponzorált tartalmat. Emiatt a szektor, főprofil egyezése elengedhetetlen feltétel. Tehát ha egy véleményvezér 99%-ban divat, ruhák, kiegészítők témájában posztol, akkor egy divatcéggel való együttműködés, webshoppal való közös munka remekül illik majd profiljára és teljesen hiteles lesz a felhasználóknak is.

Ha mondjuk kutyaeledeleket forgalmazol, akkor ne az legyen az elsődleges szempont, hogy kinek van kutyája, hanem hogy ki az, aki rendszeresen posztol is kedvencéről Insta oldalára. Ha valaki csak egy együttműködés miatt jeleníti meg párját, gyermekét, édesanyját vagy akár házikedvencét, akkor az nem lesz teljesen természetes, inkább mesterkélt és unszimpatikus.

3. Tartalomstílus, esztétika

Nem csak a téma egyezése számít, hanem az is, hogy a vizualitás is passzoljon márkád arculatához, stílusához. Az influencer marketing szépsége az, hogy egy hiteles véleményvezér a saját stílusában, mégis a márka elvárásait és értékeit szem előtt tartva osztja meg a szponzorált posztot. Tehát a követők felismerik a szponzorált posztban a kedvelt, követett véleményvezér személyiségét, hangvitelét, saját megközelítését és profiljába illő stílusát, miközben megismernek egy új márkát, terméket vagy szolgáltatást.

cikkhez.PNGA véleményvezér kiválasztásánál vizsgáld meg profilját. Ha ő a minimalista stílust követi és inkább pasztelles profilja, a Te márkád pedig élénk színekkel, feltűnő design-nal dolgozik, akkor nehezen fogjátok megtalálni azt a köztes megoldást, ami mindkettőtök brand-jének jó, hiszen túl távol álltok egymástól stílus szempontjából.

Egy példa a remek stílusbeli passzolásra a Fisher Price játék márka és egy olyan véleményvezér együttműködése, aki játékos, vidám, élénk színekkel operál profilján.

4. Követőbázis

A véleményvezér a megfelelő követői bázissal rendelkezik ahhoz, hogy elérje célcsoportodat? Az egy dolog, hogy az influencer követői aktívak oldalán és remek az elérése, de ha ezt a valódi, aktív bázist nem olyan személyek alkotják, akik célközönségedhez tartoznak, akkor nehezen tudsz sikereket elérni. A követőket olyan szempontból vizsgáld meg, hogy ők azok, akik potenciális vásárlóid: vajon megvennék terméked? Demográfiai adataik alapján a megfelelő célcsoporthoz tartoznak az adott termékhez? Vajon szükségleteik, vágyaik, problémáik alapján terméked, márkád illik hozzájuk? Hiszen, ha egy túlnyomóan tinik által követett influencerrel hirdetsz alkoholos italt, akkor az nem fog eladáshoz vezetni, ráadásul etikai kérdéseket is felvet. Így mindig vizsgáld meg a követők összetételét, mielőtt influencert választasz!

5. Nézz utána a véleményvezérnek!

Azzal, hogy szponzorálsz egy véleményvezért, hogy fizetsz neki a posztokért, egy bizonyos módon márkád arcává is teszed. Lehet, hogy sokan úgy hallanak először márkádról, termékedről, hogy az influencernél látják, emiatt akarva akaratlanul összekötik márkádat a véleményvezérrel. Ha azonban az influencer valamilyen szempontból megkérdőjelezhető hitelességű vagy problémás, gyakran kerül konfliktusban, nagyon erős kijelentései vannak akár szociális, akár politikai stb. témák tekintetében, úgy ezzel is azonosíthatják márkádat. Hiszen Te azzal, hogy fizetsz a véleményvezérnek, jóváhagyod az ő személyes nézeteit, profilján kinyilvánított véleményét. És az nem kifogás, hogy nem tudtál valamiről, hiszen ez a Te feladatod, hogy utánajárj egy véleményvezérnek. Néhány Google keresés, a profil áttanulmányozása elengedhetetlen.

arnel-hasanovic-mnd-rka1o0q-unsplash.jpg6. Költségvetésedről se feledkezz meg

Az is hangsúlyos, hogy a választott influencerrel meg tudtok-e egyezni az árban. A legtöbb profi véleményvezér már nem reklámoz egy-két termékért cserébe, csak pénzben fizetett együttműködéseket vállalnak. És lehet, hogy Te minél szélesebb körben akarod eljuttatni üzeneted az emberekhez, de azért azt sem árt tudni, hol vannak pénzügyi határaid. Például Kylie Jennerről azt pletykálták már 2019-ben is, hogy egy szponzorált posztért akár 1 millió dollárt is kell fizetnie a cégnek, aki közösen dolgozna a hírességgel. Nagyon nagy különbségek vannak annak tekintetében, hogy melyik influencer mennyit kér el. Jó, ha előre elkülöníted az erre szánt összeget és az alapján alkudozol a véleményvezérrel, hiszen a lényeg a közös megegyezés és hogy megtaláljátok az arany középutat, amivel mindketten elégedettek lehettek.

7. Dolgozik már márkákkal a véleményvezér?

A korábbi kollaborációk megtekintése is jó kiindulópont lehet, hogy rájöjjünk, hogyan készít el egy szponzorált bejegyzést az influencer. Láthatod, milyen márkákat, termékeket, szolgáltatásokat promótált eddig, milyen minőségűek a fizetett bejegyzések, milyen ezeknek az eredménye, az aktivitás a felhasználók részéről, mennyire jól tudta beilleszteni a véleményvezér a hirdetést a megszokott, mindennapi hirdetései közé.

Az intő jel, ha ellentmondásos hirdetéseket, konkurens márkák posztjait találod az oldalán egymáshoz viszonylag közel. Az egyik héten például arról posztol, hogy kipróbálja a zero wate életmódot, jövő héten pedig már fast fashiont reklámoz? A hónap elején még az egyik fogfehérítőről áradozott, a hónap végére pedig más lett a kedvence? Kézhez kapott egy vitamint és már pár nap múlva ódákat zeng róla, anélkül, hogy rendesen letesztelte volna a hatékonyságát? Ez mind hiteltelenségre utal, arra, hogy pénzért bármilyen reklámot elvállal, így márkád sem lesz több, mint egy újabb fizetett poszt, nem egy valódi, őszinte ajánlás.

Ugyanitt arról se feledkezz meg, hogy ellenőrizd, rendesen megjelölte-e posztjai alatt a fizetett hirdetéseket, ugyanis ha ez elmarad, az komoly büntetéseket von maga után és hitelesség szempontjából is problémás.

Forrás: https://later.com/blog/questions-to-ask-influencers/

Szólj hozzá