Hogyan használja az X generáció a közösségi médiát?
A közösségi média világáról gyakran a fiatalabb generációk jutnak eszünkbe, pedig az X generáció is aktív és meghatározó szereplője a digitális térnek. Bár ők még analóg világban nőttek fel, mára természetes részévé vált az életüknek a Facebook, az Instagram vagy a YouTube. Nemcsak alkalmazkodtak a technológiai újításokhoz, hanem sok esetben tudatos felhasználókká is váltak, akik másképp, de nem kevésbé hatékonyan kommunikálnak online. Míg a fiatalabb korosztályok gyorsan váltanak platformról platformra, az X generáció hűségesebb. Ettől függetlenül ők is nyitottak az újdonságokra, ha azok valódi értéket képviselnek.
Cikkünkben bemutatjuk, hogyan használják az X generációsok a közösségi médiát, milyen platformokat kedvelnek és mennyire hatnak rájuk az online reklámok!
Az X generáció és a közösségi média kapcsolata
Az X generáció egyike volt annak a korcsoportnak, akik a hagyományos médiával nőttek fel és később tértek át a digitális világra. Közösségi média használati szokásaik tükrözik ezt az evolúciót: vannak profiljaik a már jól ismert, régebbi social media felületeken, de megjelenhetnek az újgenerációs platformokon is, habár kisebb számban.
Egy 2024-es közösségi média tartalomstratégiai jelentés szerint az X generáció tagjai hűségesek a hagyományos közösségi hálózatokhoz:
- 92% rendelkezik profillal a Facebookon,
- 78% van jelen az Instagramon
- és 74% regisztált a YouTube-ra.
Emellett egyre inkább jelen vannak az újonnan megjelenő hálózatokon is: 54%-uk rendelkezik TikTok profillal, 13%-uk pedig a Threads-en is jelen van.
Az X generáció közösségi média használati szokásai azt mutatják, hogy alkalmazkodók a digitális térben, a technológia és a közösségi média fejlődéséhez igazítják viselkedésüket. Ugyanakkor azt is észben kell tartani, hogy nagy eltérések lehetnek a digitális lehetőségek használatában egyéb tényezők (például demográfiai vagy szociális háttér) miatt. Míg a fiatalabb generációknál már szinte alapvető az online jelenlét és a közösségi média használata, az X generáció tagjainak ez egy később tanult szokás, ebből adódóan pedig nem mindenki élt a lehetőséggel, hogy nyisson a digitális világ felé. Tehát bár vannak a neten profi módjára szörföző felhasználók ebben a korcsoportban, olyanok is akadnak, akik tartózkodnak ettől és nincsenek jelen semmilyen online felületen vagy közösségi média oldalon.
Az X generáció 92%-a naponta használja a közösségi médiát
Bizony, egy 2023-as felmérés szerint ez a korcsoport elég nagy közösségi média felhasználó: 92%-uk naponta használja a social media oldalak valamelyikét! Az X generáció átlagosan napi körülbelül 1,5 órát tölt online, ami azt jelzi, hogy jól érzik magukat a közösségi médiában.
Az X generációt az különbözteti meg a többitől, hogy hogyan lépnek kapcsolatba az interneten. A SproutSocial 2025-ös Pulse felmérésének eredményei szerint az X generáció közösségi média szokásai praktikusak és tükrözik a hibrid médiahasználatot, amiben felnőttek (hagyományos és digitális média is). Elég csak a keresési viselkedésükre koncentrálni: az X generáció továbbra is a Google-re támaszkodik a kereséshez, csupán mindössze 15%-uk használ közösségi oldalakat keresésre.
A közösségi médiához való tudatos, mégis közvetlen hozzáállásuk vásárlási szokásaikban is megnyilvánul: ennek következménye, hogy az X generációt sokkal kevésbé befolyásolja a közösségi média, ha vásárlásokról van szó.
A felmérés erre vonatkozó megállapításai a következők:
- Az X generáció tagjainak fele azt mondta, hogy a közösségi média semmilyen hatással nem volt pénzügyi döntéseikre.
- 31% állította, hogy az elmúlt 6 hónapban egyetlen vásárlásukat sem befolyásolta a közösségi média.
- Mindössze 8% mondta, hogy vásárlásaik több mint felét befolyásolja a közösségi média.
Az X generációsok általában vonakodnak az új felületektől, de használhatják ezeket, ha megfelelően motiváltak vagy kiemelkedően hasznosnak találják őket.
A felmérés szerint az X generáció tagjai akkor próbálnak ki legvalószínűbben egy új platformot, ha:
- „A barátaim vagy a családom használják.” (43%)
- „Kíváncsi vagyok az egyedi funkciókra vagy formátumokra.” (37%)
- „Érdekelnek a niche közösségek vagy a specifikus tartalmi témák.” (25%)
- „Kicsit el szeretnék szabadulni a hagyományos platformoktól, mint például az Instagram vagy a Facebook.” (25%)
A felmérés azt is megállapította, hogy mivel az X generáció nem a közösségi médiával nőtt fel, az elköteleződésük általában passzívabb. Az X generáció közösségi média viselkedésében mutatkozó ilyen árnyalatok megértése elengedhetetlen azoknak a marketingeseknek, akik valódi kapcsolatokat szeretnének kiépíteni.
A tudatos felhasználók korosztálya?
Az X generáció közösségi média használata egyensúlyt teremt a hagyományos értékek és a modern technológia között. Nem a lájkok hajszolása vagy a virális trendek követése vezérli őket, hanem a kapcsolatépítés, az információszerzés és a praktikus funkciók. Bár vásárlási döntéseikre kevésbé hat a közösségi média, jelenlétük stabil, és figyelmük elnyeréséhez értékes és releváns tartalomra van szükség.
Szeretnél többet tudni a témáról? Megosztok, tehát vagyunk c. könyvünk a különböző generációk social media használatát és befolyásoló tényezőit mutatja be. Miért kell a digitális hagyatékunkról minél előbb rendelkeznünk Hogyan védhejtük meg magunkat és gyerekeinket a digitális csalások, like- és adatlap-lopások, internetfüggőség, internetes zaklatások ellen? Tudj meg mindent itt: https://www.kozossegi-media.com/koenyveink
Forrás: https://sproutsocial.com/insights/gen-x-social-media/