A koronavírus hatása az influencer marketingre
A marketingszakemberek igyekeznek alkalmazkodni a gyors változásokhoz az influencer marketing terén, amit a koronavírus is befolyásol. Nincsenek könnyű helyzetben, hiszen a költségvetések sok helyen most szűkebbre vannak szabva és sok esemény is elmarad. Ráadásul a vásárlók szokásai is változnak a helyzet miatt, az emberek sokkal megfontoltabban döntenek. A szakemberek ezért az influencer marketing tekintetében is igyekeznek olyan termékeket a fókuszba helyezni, amikre most kiemelt szükség van. Sokan folytatják az együttműködést ugyanazokkal a véleményvezérekkel, mint korábban, de sok esetben más válik a reklám tárgyává. Csak egy példa: a korábban smink- és bőrápolási termékeket reklámozó cégek például a légfrissítők és kézfertőtlenítők népszerűsítésére tértek át.
Az influencer marketing alakulása igen vegyes képet mutat. Sok influencernek kevesebb együttműködési felkérése van a koronavírus miatt, mivel sok cég azon stratégiákat helyezi most előtérbe, amelyek biztosan bevételt eredményeznek. Az olyan ágazatok, mint az utazás és a szórakoztatóipar esetében például nagy valószínűséggel csak később jön majd az újraindulás az influencer marketingben. Azonban sok cég éppen most fordult komolyabban az incluencer marketing felé. Ennek hátterében állhat az, hogy a hirdetési költéségek (a CPC és a CPM tekintetében) csökkentek a vírus kirobbanása óta, így a vállalatok számára plusz keret szabadult fel, amit akár a véleményvezérekkel való együttműködésre is felhasználhatnak. A koronavírus hirdetésekre gyakorolt hatásáról itt írtunk korábban.
Az influencer marketing felhasználása is eltérő cégenként. Vannak, akik arra használják az együttműködéseket, hogy termékeiket népszerűsítsék és ezáltal növeljék az eladásokat. Más vállalatok pedig arra helyezik a hangsúlyt, hogy magát a márkát és annak hírnevét építsék, valamint hogy felhívják a figyelmet arra, szolgáltatásaik miként is nyújthatnak segítséget ebben az időszakban.
Ami kifejezetten kedvezhet az influencereknek, az az, hogy a social distancing és a személyes érintkezéseket érintő intézkedések betartása miatt a különböző kép- és videótartalmak élkészítése nem könnyű feladat a cégek számára. Ilyenkor jól jöhet, ha a terméket csak elküldik egy influencernek, aki aztán saját otthonában, másokkal történő érintkezés nélkül készít tartalmat róla. Sőt, a Business Insider cikke alapján tartalomkészítés terén növekedett a véleményvezérekkel való együttműködések száma. A nagy televíziós reklámok készítése helyett sokan a YouTube-erekhez fordulnak, hiszen így nem kell egy egész stábot bezsúfolni egy stúdióba hosszú órákra. Emellett pedig azok az influencerek, akik fitness-szel és életmódtanácsokkal foglalkoznak, különösen jó helyzetbe kerültek, hiszen most nagyon sokan keresnek otthoni edzésterveket.
Érdekesség, hogy ugyan sok közösségi média kampány el lett halasztva vagy akár törölve, azok, amelyek továbbra is futnak, hajlamosak jobban teljesíteni, mint korábban. E mögött a már ismert indok állhat: az emberek sok időt töltenek otthon és bizony szintén sok időt töltenek online. A felmérések azt mutatják, hogy a kedvelések száma növekedett az Instagram-on közzétett szponzorált fotóknál. Emellett pedig sok influencer arról számolt be, hogy a fizetetlen bejegyzéseknél is több aktivitás tapasztalható. Az utóbbi időben az élő videók és a Stories nézettsége is nőtt a felületeken, így az influencerek jobban támaszkodnak ezekre a közzétételi módokra.
Mivel a fogyasztók otthon töltik idejük nagy részét és többet használják a közösségi médiát, így azok a cégek, akik továbbra is nagy hangsúlyt fektetnek a közösségi média marketingre, növekedést tapasztalhattak a fizetett bejegyzéseikhez fűződő aktivitásban. Arra is következtethetünk, hogy ha a jövőben még több cégnek kell majd csökkentenie a költségvetését, akkor nagy valószínűséggel az influencer marketing terén is előtérbe kerülhet az ROI (a befektetés megtérülése), tehát elsősorban az lesz a cél, hogy a befektetett összeg vásárlásokon keresztül megtérüljön. Ez pedig azt eredményezheti, hogy a véleményvezérekkel való együttműködések egyre kevésbé fognak a márka megismertetésére koncentrálni, sokkal fontosabbá válhat az, hogy eladást generáljanak. Azon cégek esetében pedig, akik eddig nem használták ki az influencer marketinget, a jelen helyzet talán megmutatja annak előnyeit, ami miatt esetleg a jövőben is többször nyúlnak majd ehhez a módszerhez.
Ne felejtsük el, hogy az influencer marketingnek megvannak a maga veszélyei is! Olvasd el korábbi cikkünket is, amit a témában írtunk!