2020. jún 16.

Mindent a Facebookon elérhető poszttípusokról

írta: Sáringer Viktória
Mindent a Facebookon elérhető poszttípusokról

poszttipus3.jpgNagyon ellaposodhat közösségi média kommunikációd, ha monoton, csupán ugyanazokat a fotókat vagy bevált reklámszövegeket osztod meg újra és újra. A Facebook lehetőséget kínál különböző tartalomtípusok megosztására, melyekkel változatos, dinamikus közösségi média kommunikációt folytathatsz.

Szöveg

Megosztható csupán szövegből álló tartalom a Facebookon, azonban ez elég unalmas, lapos és nem ragadja meg az emberek figyelmét. Még a komoly hangvitelű, fontos bejelentésekhez is tanácsos egy fotót párosítani, azonban ez mindenképp legyen a témához illő stílusban. Egy szomorú bejegyzést például nem ajánlatos színes, vidám képpel közzétenni, de egy visszafogott fotóval párosítva mégis több emberhez juthat el, mint önmagában. Így még az álláshirdetések, céget érintő információk, korlátozások közzététele mellé is ajánlunk ízléses képhasználatot. Tanulmányok szerint a Facebookra feltöltött fotót/fotókat tartalmazó posztok 53%-kal több lájkot, és 104%-kal több hozzászólást generálnak, mint a csak szöveges bejegyzések.

Szövegezés esetében mindig ügyelni kell a jó minőségre!

Nincs annál lelombozóbb, amikor egy bejegyzésben vagy hirdetésben elírás, helyesírási malőr vagy érthetetlen megfogalmazás található. A marketingcélú szövegírás nem olyan dolog, ami mindenkinek a kisujjában rejlik, ezt is meg kell tanulni, bele kell jönni. Ami semmiképp sem bocsájtható meg, az elgépelés és a hibás helyesírás, hiszen ezek könnyen kiküszöbölhetők. A nem jó megfogalmazás vagy nem éppen megfelelő üzenet már más tészta, mert ez márkára szabott és szubjektív, mi felel meg és mi viszi közelebb a céget céljaihoz.

Vess be extra elemeket, hogy feldobd a létrehozott szöveget!

poszttipus5.jpgKiemelhetsz egyes szavakat üzenetedből, ha ezeket hashtaggé alakítod. Ehhez nem kell mást tenned, mint a # jelet a választott szó elé helyezned. Ugye, hogy így máris nem olyan egyhangú a szöveged? Az emotikonok is jó barátaid, de mértékkel! Sok egymás után elhelyezett hangulatjel nem mutat jól. Törekedj arra, hogy hasonló stílusú jeleket válassz és ne vidd túlzásba a használatukat.

Érdemes a link előtt is használnod egy jelet, amivel még jobban oda irányítod a figyelmet. A használt link legyen releváns és pontos! A landing page a weboldal azon szekciója legyen, amiért a felhasználó klikkel. Ha zoknit hirdetsz, ne a kezdőlapra vagy a pulóverekhez érkezzen a vásárló, mert ilyenkor sok esetben egyből ki is lép. Amennyiben azt látod weboldaladnál, hogy a közösségi platformokról érkezők sehová sem kattintanak, csak kilépnek, könnyen lehet az az ok, hogy nincs kedvük kutakodni, Te pedig nem a megfelelő helyre irányítottad őket.

Hogyan álljon össze üzeneted?

Az üzenet tükrözze márkád stílusát, értékrendjét és vedd figyelembe célcsoportod jellemzőit is, amikor megfogalmazod, mit szeretnél közzétenni! Nem mindegy, milyen korosztályhoz szólsz, hová valósiak elsősorban a követőid, milyen családi állapotúak a felhasználók, akik követnek.

Légy rövid, lényegretörő és bejegyzésed végén mindenképpen szerepeljen egy call to action, ami valamire ösztönzi a felhasználókat és soha ne maradjon le a link, ami átvezet weboldaladra! Elég egy link, hogy ne kavarodjanak meg az emberek és ügyelj rá, hogy a landing page, vagyis ahová a felhasználó érkezik a linkre kattintva az legyen, amit keres: vagyis ha azt írtad, kattints a legújabb kollekcióért, akkor semmiképp se a kezdőoldaladra ugorjon a vásárló, mert nagy eséllyel nem fog nekiállni kutakodni, hol is találja meg, amit keres, hanem egy mozdulattal ki is lép. Amennyiben a link, amit megosztanál (például egy újságcikk vagy blogcikk) túl hosszú és bonyolult elnevezésű, tanácsos rövidíteni. Erre a célra nagyszerűen megfelel az ingyenesen használható bit.ly nevű oldal is, ahol regisztráció után pár kattintással hozhatsz létre új, rövidített linkeket. Nem mutat jól az sem, ha nem módosítod sajátságosra a rövidített linket, hanem az automatikusan generált változatot osztod meg. Hidd el, tényleg csak pár másodperc az egész és sokat számít, hogy a felhasználó egy random számokból és betűkből álló mixet lát, vagy pedig egy konkrét utalást arra, mit fog a linken találni, például bit.ly/UjKollekcio2020.

A bejegyzések ne legyenek 90%-ban reklámok, mert ezt senki sem szereti, főleg nem a közösségi médiában. Légy kreatív és igyekezz ne erőszakosan és feltűnően eladni, mert ez a social media platformokon sosem eredményes taktika!

Kép

poszttipus2.jpgA vizualitás kiemelten fontos, hiszen a legtöbb esetben ez az, ami megragadja az emberek figyelmét és ami miatt esetleg elolvassák szövegünket, átkattintanak weboldalunkra vagy profilunkra. Tehát a képi vagy videós tartalom az első, ami képes az emberek figyelmét bevonzani és hozzásegít minket az aktivitás kiváltásához. Főleg, ha elég érdekes, szép vagy figyelemfelhívó tartalmat választunk.

Internetről letöltött képek, saját fényképek, felhasználók által készített tartalmak, céges mintafotók – mindent érdemes felhasználni! Még akkor is, ha nem profi, műtermi fotókról van szó, törekedj a jó minőségre és a jogi szabályosságra.

Ne használd fel más tulajdonát!

A legkönnyebb módja olyan képeket találni, amik passzolnak témádhoz az, ha beütöd a keresendő kifejezést vagy kifejezéseket a Google, vagy bármely másik keresőmotor felületére és letöltesz egy-egy tetsző fotót, majd felteszed a közösségi oldaladra. Azonban ezen képek, amiket a keresők mutatnak, általában nem használhatók fel szabadon, ingyenesen és főleg nem marketing célokra. A Google minden kép alatt, amire rákattintasz figyelmeztet, hogy a képek szerzői jogi védelem alatt állhatnak. Ez azt jelenti, hogy a tulajdonos akár be is perelhet, amiért az engedélye nélkül felhasználod a fotóját.

Ezért a Google helyett (vagy a Google-on a keresőeszközök menüben beállítani a újrafelhasználható és módosítható paramétert) érdemes inkább felkeresni egy olyan oldalt, ahol ingyenesen érhetők el a stock-fotók, vagy pedig megvásárolhatod őket. Számtalan kép elérhető ingyenesen is, de természetesen nem biztos, hogy minden esetben megtalálod azokat a specifikus képeket, amire vágysz. Ha valami nagyon konkrét fotóra vagy fotósorozatra van szükséged, akkor érdemes a fizetős lehetőségeket is felderítened. Ha sokszor fel tudod használni újra, több formában a vásárolt tartalmat, akkor megéri befektetni. Persze a legjobb, ha a saját fotóidat, vagy a saját termékeidről, szolgáltatásaidról készült profi fotókat alkalmazod, de néha nem árt feldobni akár általánosabb képekkel is. Szinte sosem áll rendelkezésre elegendő gyári fotó, így élelmesnek kell lennünk és a stock-fotók területén is körülnéznünk!

Fontos a jó minőség!

Kerüljük a kis méretű, rossz felbontású képeket, mert ezek pixelesen fognak hatni a legtöbb felületen. Főleg a Facebookon, ahol kattinthatók a képek és nagyobban is megnyithatók, feltűnő, ha rossz a képminőség. Alapvetően az számít már jó méretű képnek, ami ha rákattintunk és felhozza a Facebook külön kis ablakban, akkor kitölti a keretet és nincs az oldalánál fekete rész. Amennyiben több jónak ítélt, ám kisfelbontású képed van, készíts belőle kollázst! Itt is fontos, hogy pixeles azért ne legyen a végeredmény, de így mégis felhasználhatod fotódat anélkül, hogy rossz minőségűnek, túl picinek tűnne.

Képgaléria

A Képgaléria kapcsán elmondható ugyanaz, mint a kép esetében: a vizualitás kiemelten fontos! Azonban a Képgaléria elérése sokkal jobb, így használatával több embert érhetünk el és több aktivitást válthatunk ki. Miért? Mert a Képgaléria esetében lesznek kisebb méretben megjelenő fotók, melyek ha elég érdekesek, akkor kattintásra ösztönzik a felhasználókat. Amennyiben pedig 4-nél több fotót töltünk fel egy bejegyzésbe, akkor még tovább is klikkelhetnek az emberek.

Legyünk kreatívak!

Ma már rengeteg online, ingyenesen elérhető oldal és applikáció segít minket, hogy a lehető legváltozatosabb tartalmakat készíthessük el követőinknek. Ne féljünk ezeket használni! Dobjuk fel oldalunkat montázsokkal, infografikákkal, különböző sablonokkal, tegyünk a képekre logót, matricát, hozzunk létre vicces képregényeket, mémeket… A lehetőségeknek csak a képzelet szab határt és az, hogy vajon mit akar látni célközönségünk. A szerkesztett képeket mindig alakítsuk követőtáborunk ízléséhez! Fontos: a Facebookon a sok szöveggel rendelkező bejegyzéseknek az elérése rosszabb, így ügyeljünk rá, hogy a szerkesztgetésnek ne egy szöveggel túlzottan teleírt kép legyen az eredménye! Szerencsére elég sok alkalmazás áll már rendelkezésünkre, amikkel kreatív tartalmakat készíthetünk, ezek közül egy korábbi cikkünkben be is mutattunk párat.

Videó

poszttipus.jpgA videós tartalmak jól tudnak teljesíteni a Facebookon, ha célközönséged igényeire szabod őket és márkád stílusához passzoló tartalmat hozol létre. Legyen szó profi videóról vagy kulisszatitkokat bemutató, saját telefonnal felvett tartalomról, sikereket érhetsz el vele, ha a megfelelő módon és időben tálalod közönséged számára.

Napjainkban nagyon menő a közösségi médiában a rövid, pár másodperces videók felhasználása is. Nem is meglepő rohanó világunkban, hogy sokan preferálják a gyorsan megtekinthető tartalmakat. Az újabbnál újabb alkalmazások megjelenésével egyre több új típus jelent meg és a rövid, pár másodperces tartalmak kiemelt népszerűségnek örvendenek. A Forbes szerint a Z generáció azokat a videós tartalmakat részesíti előnyben, amik relevánsak, jelentőségteljesek és egyediek. A fiatal generáció tisztában van vele, ha el akarnak nekik adni valamit, így a hagyományos marketing módszerek nem feltétlen lesznek eredményesek. A fiatalok a videós tartalmakhoz menekülnek a hatalmas zaj elől, amit a folyamatos reklámok nyomása jelent, így ezeken a felületeken érhetjük el őket, amennyiben ők képzik célcsoportunkat.

Ha már készítettél videót a Facebookra és megnézted az elért eredményeket, magad is láthattad, hogy általában pár másodperces a megtekintési idő. Ezért is érdemes a legfontosabbakat a videó elején egyértelművé tenni, mert kevesen jutnak el a közepéig is, nemhogy a legvégére. A Facebookon és az Instagramon a 15-30 másodperces videók is bőven elegendők, hogy megragadják a felhasználók figyelmét és ha elég érdekes, előbb is nézik végig, ha látják, hogy nem hosszú.

Kreatív videós tartalmak készítéséről itt olvashatsz bővebben.

Diavetítés

Fényképfelhasználásnál akár diavetítés is szóba jöhet, amit gyorsan és egyszerűen, a Facebook felületén belül is megvalósíthatsz. Ennek a lényege, hogy a kiválasztott képeket sorba rendezed, megadod, milyen arányúak legyenek a videóban a képek (érdemes a négyzeteset választanod), kijelölöd, hány másodpercig szeretnéd az egyes képeket láttatni, mielőtt a következőre ugrik a vetítés (2-3 másodperc elengedő szokott lenni) és a megadott, ingyenesen elérhető dallamok közül is választhatsz aláfestésnek egyet. Ha nem vagy elégedett a zenékkel, akkor sajátot is feltölthetsz, azonban a szerzői jogokról ne feledkezz meg, mert a Facebook le fogja tiltani a hangot, ha olyan zenét töltesz fel, amire nincs jogosultságod. Érdemes kiválasztani az Áttűnés lehetőséget is, ami jobban mutat, mintha csak egymás után váltakoznának élesen a fotók.

Behúzott link

Megoszthatunk linkeket, mások bejegyzéseit, videóit, YouTube-videókat vagy akár saját weblapunk linkjét is. A link bejegyzésbe való beillesztésekor a Facebook felméri, milyen fotók vannak a weboldalakon és ezeket használja fel. Azonban ezek cserélhetők, sorrendjük módosítható, így teljesen egyedire szabhatod a kinézetet. Így ugyanazt a linket mindig más és más képekkel teheted közzé. Érdemes mindig arra törekedni, hogy több kép legyen elérhető a linknél, minthogy csupán egy vagy egy sem.

Szavazás

Mindenki szereti, ha megkérdezik a véleményét. Ezzel követőid sincsenek másképp! Találj ki egy témát és egy kérdést, ami márkádhoz, kínálatodhoz tartozik és hozz létre szavazást, hogy a felhasználók állást foglalhassanak! Nem kell ördöngösségre gondolni, ha például egészséggel és sporttal foglalkozol, kérdezd meg, hol végzik követőid szívesebben a napi testmozgást: bent, edzőteremben vagy kint, a friss levegőn? A szavazással remekül aktiválhatod követőbázisodat!

Ha szeretnél többet olvasni a tartalomtípusok témájában, ajánljuk figyelmedbe ehhez kapcsolódó korrábi cikkünket is!

Források:

https://kozossegi-media-mindenkinek.blog.hu/2020/05/05/kl_hogyan_lehet_hatekony_facebook_bejegyzeseket_irni

https://kozossegi-media-mindenkinek.blog.hu/2020/05/26/s_v_gyarts_jo_minosegu_tartalmat

https://kozossegi-media-mindenkinek.blog.hu/2020/02/27/s_v_mit_nez_a_z_generacio_online

https://kozossegi-media-mindenkinek.blog.hu/2020/03/17/s_v_kifogytal_az_otletekbol_mit_posztolj_segitunk

Szólj hozzá

poszt tartalom szövegírás kép videó bejegyzés bejegyzések posztok poszttípus