Hogyan változtatja meg a közösségi média az online vásárlási élményt?
Az e-kereskedelem már behálózza a közösségi platformokat is, ami nem mást jelent, minthogy a social media oldalakon keresztül is eladhatunk, végbemehet a teljes vásárlási folyamat. És ez bizony nem is annyira új funkció, ráadásul nagyon népszerű és sikeres is. Globálisan a közösségi médiában megvalósuló kereskedelem megközelítőleg 89.4 billió dollár forgalmat bonyolított eddig és 2027-re azt becsülik a szakértők, hogy az összeg elérheti a 604.5 billió dollárt is.
De vajon mi az, ami miatt ekkora népszerűségnek örvend a közösségi médiában való vásárlás? Most cikkünkben erre igyekszünk megtalálni a választ, illetve azt is körbejárjuk, a vállalkozások hogyan használhatják ki ezen eladási forma előnyeit.
Social media, mint vásárlási felület
A közösségi média az e-kereskedelem részévé vált, amikoris minden a közösségi platformon történik – a termékek felfedezése, keresések, véleményezések, informálódás, kattintások, vásárlás, ügyfélszolgálat.
Más szavakkal ez egy mindössze egyetlen helyszínen létrejövő teljes vásárlási folyamat. Ez az értékesítési tölcsér a felhasználókat az inspirációtól a vásárlásig vezeti csupán pár másodperc alatt.
Ez nem egy teljesen újkeletű dolog, ám a 2020-as koronavírus járvány miatt hihetetlen módon népszerűsödött. Sok esetben megszűnt a személyes kontakt, a boltokban való vásárlási lehetőség, a válogatás, beszélgetés élménye a való életben – mindez átköltözött az online felületekre. Kisvállalkozások esetében különösen erős, közvetlen kapcsolat építhető ki a vásárlókkal a közösségi oldalak segítségével. És mivel sok kisvállalkozásnak weboldala sincs, vagy csak igen kezdetleges, a közösségi platformok nagyszerű lehetőséget kínálnak, hogy továbbra is értékesíteni tudjanak.
Egy jó példa a Papersmiths márka esete, ami egy irodaszerekkel foglalkozó vállalkozás. A korlátozások miatt kénytelenek voltak bezárni üzletüket és az online eladások irányába elmozdulni. Újratervezték a stratégiájukat és az Instagram vásárlási felületének segítségével kezdték promótálni termékeiket:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Felhasználói tartalmakkal színesítették kommunikációjukat, hogy igazi közösséget, hűséges vásárlói bázist tudjanak kiépíteni. És természetesen nem ők az egyetlenek, akiknek újra át kellett gondolni az értékesítési stratégiát és akár alapjaiban is megváltoztatni. Akármennyire is kellemetlenek a szabályozások, melyek a koronavírus miatt létrejöttek, mást nem tehetünk, mint hogy alkalmazkodunk – és így is törekszünk arra, hogy a lehető legjobb eredményeket érje el vállalkozásunk.
Vásárlási lehetőségek a közösségi platformokon
Egyik felület után jön a következő, senki sem akar lemaradni a legújabb trendről. A Facebook egy olyan e-kereskedelmi felületet hozott létre, ami lehetővé teszi a vállalkozásoknak, hogy online boltokat hozzanak létre a Facebookon és Instagramon. Az Instagram Checkout pedig arra szolgál, hogy a vásárlás maga is megtörténhessen anélkül, hogy el kéne hagyni az alkalmazást. A Pinterest és a TikTok is folyamatosan dolgozik azon, hogy az e-kereskedelmi lehetőségeket fejlesszék platformjaikon. Erről árulkodik például a TikTok együttműködése is a Spotify-jal.
Mit jelent a közösségi média értékesítés a kisvállalkozóknak?
A kivállalkozásoknak ott kell jelen lennie, ahol a vásárlók is vannak. És mivel nagyon trendi és populáris a közösségi médiában való értékesítés, így nem szabad lemaradni. A statisztikákat tanácsos figyelni, mert ezek nem hazudnak. Amerikában a Z generációsok 60%-a az Instagramot használja, hogy új márkákat és termékeket fedezzen fel. A 18-34 évesek pedig már vásároltak a közösségi médián keresztül. Várható, hogy hazánkban is egyre populárisabbá válik majd a vásárlás ezen egyszerű, letisztult formája, erre pedig nem árt előre készülni és tisztában lenni a lehetőségeinkkel.
Hogyan kezdj bele egy online értékesítésre alapozó vállalkozásba?
Először is el kell valahol kezdeni: végezz piackutatást, gondold át, terméked vagy szolgáltatásod esetében ki lenne az ideális vásárló, hol érheted el célközönséged. Ezután hozz létre egy profilt az adott közösségi oldalon vagy oldalakon, majd kezdj el tartalmat gyártani, követőket gyűjteni. Törekedj az aktivitás kiváltására, építs kapcsolatot a követőkkel, hozz létre egy közösséget. Ezek a lépések arra szolgálnak, hogy növeld a márkaismertséget és rajongókat gyűjts. Egy nyereményjáték is jó ötlet a kezdetekkor, hogy elinduljon a folyamat. Ezután találd meg azt az értékesítési opciót, ami elérhető céged számára és megfelel célközönségednek is, legyen ez a Facebookon, Instagramon, TikTokon.
Irányíts ide a forgalmat, hogy az emberek könnyen tudjanak vásárolni, ne kelljen kutakodniuk. Kezdődhet az értékesítés a közösségi média felületeken, aminek nagyon fontos része az is, hogy mindig rendelkezésre állj a felhasználók kérdései, problémái esetében és vásárlás után se engedd el a kezüket.