2020. júl 06.

Mit érdemes mérni a közösségi médiában?

írta: petrapenovac
Mit érdemes mérni a közösségi médiában?

pexels-photo-572056.jpegA közösségi média marketingben elengedhetetlen, hogy az elért eredmények mérhetőek legyenek. Persze a vásárlók és a követők reakciói mindig visszajelzésként szolgálnak, de ha ennél részletesebb, adatokkal és számokkal alátámasztott eredményeket szeretnénk látni, akkor bizony bele kell vágni a mérésekbe és az elemzésekbe – ez pedig nem mindig egyszerű. Mit is érdemes mérni? Hogyan kell mérni? Mi az, ami tényleg fontos a vállalkozásod szempontjából? Cikkünkben a legfontosabb és legalapvetőbb tényezőket mutatjuk be, amelyek mérése és elemzése kiváló visszajelzésként szolgál céged közösségi média tevékenységéről. Lehetséges, hogy Neked nem lesz mindre szükséged, ez teljesen vállalkozásfüggő.

A közösségi média marketing céljaid azok, amik meghatározzák, milyen adatokra is kell hangsúlyt fektetned. A különböző célokhoz más-más mérések és számítások szükségesek, hogy nyomon követhesd, az erőfeszítések azt eredményezik-e, amit szeretnél. Az első lépés tehát mindig az elérendő célok meghatározása! Mérések segítségével ellenőrizheted, hogyan teljesítenek kampányaid, jól működik-e a stratégiád, ez pedig hosszú távon megkönnyíti a munkát és nem utolsó sorban a költségvetésnek is kedvez. Szinte minden közösségi média oldalnak van már elemző felülete, ilyen például a Facebook Elemzések, vagy az Instagram elemző felülete is. Ha még csak ismerkedsz a mérésekkel és elemzésekkel, ezeknek a felületeknek a részletes kielemzése kiváló kiindulási pont lehet.

Aktivitás: kedvelések, kommentek, megosztások és kattintások

Az oldallátogatókból kiváltott különböző aktivitások olyan adatokkal szolgálnak, amikre lényegében vállalkozástól függetlenül figyelned kell. Az aktivitást egy nagy, átfogó kategóriaként is értelmezhetjük, amiben rengeteg kisebb adat bújik meg. Az aktivitás megmutatja, hogy a közönséged milyen mértékben lép interakcióba az oldaladdal és annak tartalmaival. Ez olyan kisebb elemekből áll össze, mint például a kedvelések, hozzászólások, megosztások és kattintások száma. Ha bejegyzéseidnél magas aktivitás tapasztalható, akkor arra következtethetsz, hogy akik látják a posztjaidat, érdekesnek találják azt. Ha gyakran említik meg oldaladat bejegyzésekben, az arra utal, hogy sokan ismerik márkádat, sőt, valószínűleg használják is termékeidet vagy igénybe veszik szolgáltatásaidat.

Megjelenések és elérés

hands-woman-laptop-notebook_1.jpgHa céljaid között az is szerepel, hogy márkádat megismertesd az emberekkel és terjeszteni tudd a hírét, akkor a megjelenések és az elérés elemzésére is érdemes időt szánnod. Először is fontos megérteni a kettő közötti különbséget. A bejegyzések szintjén a megjelenés azt jelenti, hogy hányszor jelenik meg egy adott poszt az emberek hírfolyamában (tehát egy poszt összesen hányszor bukkan fel). Az elérés pedig arra utal, hogy hány megtekintője van egy posztnak (tehát hány embert ért el, hányan nézték meg). Látható, hogy a kettő némiképp összekapcsolódik, de nem jelentik ugyanazt. Ha a megjelenések száma magas, de az elérés mégis alacsony egy bejegyzésnél, az arra utalhat, hogy nem volt elég érdekes, ezért hiába bukkant fel a hírfolyamokban, nem fogta meg különösebben az embereket. Például nem kattintok rá a képre, hogy nagyban is megnézzék, nem nyomtak a szövegben a Tovább gombra, hogy elolvassák végig.

ROI: Return on investment (a befektetés megtérülése)

Az ROI-ről már írtunk korábban, azonban említés szintjén most is érdemes vele foglalkozni. Ha cégednek webáruháza is van, tehát az eladás is kapcsolódik a marketingstratégiádhoz, akkor az ROI mérése szinte elengedhetetlen. Az ROI ugyanis megmutatja, hogy a befektetett összeggel mekkora bevételt értünk el. Ha ebbe a közösségi médiát is bekapcsoljuk, akkor érdemes figyelni, hogy a honlapra vagy a webshopra látogatók hogyan jutnak el ide – lehet, hogy sokan a cég közösségi oldaláról. Ezen felül pedig a konverzió esetében is közre játszhat a közösségi média, abban az esetben, ha valaki úgy vásárolt a webshopban, hogy valamelyik közösségi platformról jutott el oda. A hirdetések esetében pedig a CTR (click-through rate, átkattintási arány) kapcsolódik ide. Ha egy hirdetés sikeres, akkor nagy eséllyel magas a CTR-je, sokan kattintanak benne a linkre – így sokan jutnak el mondjuk a webshopra.

Ügyfélkapcsolat: válaszadási arány és idő

Eddig kifejezetten a közösségi média oldalak és a tartalmak teljesítményére fókuszáltunk, ám nem csak ebben lehet (és érdemes) mérni a sikert. Például mik a vásárlók tapasztalatai a márkáddal kapcsolatban? Mi a véleményük? A vásárlókkal és ügyfelekkel való kapcsolattartásban a válaszadási arány és válaszadási idő szolgál adatokkal. Ezekkel lehet mérni, hogy az ügyfélszolgálatért felelős kollégák mennyi bejövő üzenetre válaszolnak és milyen gyorsan. Erre is nagyon fontos figyelni, hiszen nem mindegy, hogy miként vélekednek az ügyfelek a cégedről. Minél gyorsabb és készségesebb választ vagy reakciót kapnak az üzeneteikre, hozzászólásaikra, nagy eséllyel annál elégedettebbek lesznek. Ezzel pedig akár visszatérő vásárlóvá is válhatnak!

A rengeteg közösségi médiában végezhető mérés közül most csak néhány alapvető és egyszerű példát mutattunk meg. Ne feledd, a kitűzött célok nagyban befolyásolják, hogy Neked milyen mérésékre és adatokra is kell támaszkodnod a marketingstratégiád során! Az itt bemutatott mérések alapot szolgáltathatnak ahhoz, hogy kitapasztald, mely elemekre is kell nagyobb hangsúlyt fektetned, mi is az, ami a Te stratégiád számára a legtesthezállóbb visszajelzéssel szolgál.

Te milyen méréseket végzel a közösségi médiában?

 

Forrás: https://sproutsocial.com/insights/social-media-metrics/

Szólj hozzá

marketing ügyfélszolgálat mérés elemzés roi aktivitás közösségi média elérés